water-naar-de-see.reismee.nl

Herhaalreprise

Ooit bezochten wij Villa Vedetta, ergens in 2003. We hadden nog niet veel te spenderen en gingen per trein, rugzak en tent naar Italie. Milaan, Florence, Rome. Dat idee. En oh ja, het was gruwelijk heet die zomer.
In Milaan hadden we nog wel een redelijke camping weten te vinden. Redelijk. Dat werd vooral veroorzaakt door de schaduw die de bomen ons gaven. In Florence ging het volledig mis. Camping bovenop de berg, geen spatje schaduw, kaal. Maar vooral: vechten om een plekje. Wij mochten met een ander stel strijden om wie zijn haringen in de voortent van de buren mocht zetten.
Wij gingen weg.
Toen we op de bus stonden te wachten, viel ons oog op Villa Vedetta. Een prachtige Florentijns palazzo dat was omgebouwd tot hotel. Weinig kamers, veel service, mooi zwembad en goddelijk uitzicht over de stad en zicht op de Dom. Mariella ging informeren wat het moest kosten.
We kregen een kamer voor de helft van het tarief. Omdat we zo laat waren. Zo ongeveer 300 euro voor een verblijf tot de volgende ochtend.
Maar wat voor een. Die indruk zijn we nimmer vergeten en ja, we zijn er nog een keer naartoe gegaan. Maar de magie die het eerste verblijf had, was weg. Nu was het gewoon een heel goed hotel tegen een stevige prijs. Nu bleven we drie nachten.
Wat we er van hadden geleerd? Nooit terug te keren naar waar je ooit bent geweest. De meest fantastische camping ooit? Les Mées in de Provence. Kasteel Huis Bergh – een heel kasteel voor met z’n tweeën. Ngala in Kruger Park – een butler, privésafari voor het ontbijt en als souper. Knight Inlet Lodge in Canada – met een watervliegtuig heen en weer en dan maar beren spotten.
Maar dat doen we dus niet meer. Want de magie.
Toch breken we met deze regel op deze vakantie. We zitten op Camping Nowack, vlakbij Epernay. En dat heeft een reden.
Maar ’s morgens eerst croissants in Langres. De avond ervoor hadden we de boulanger gespot en voor negenen zaten we al aan zes van die kromme broodjes (3 halen, 2 betalen). En tegen tienen rijden we de stad uit. Op het programma een dikke 200 kilometer noordwaarts, steeds dichter naar huis.
Maar daar zijn we nog niet.
Op de weg naar Troyes, zie ik een bord dat het Mémorial de Charles de Gaulle de eerste afslag naar rechts is. Buitenkansje, wil ik zien. Ik ken het van foto’s, een groot Lotharingisch kruis boven op een berg. Zien!
Maar na de Péage blijkt dat je er nog 33 kilometer voor over een Route Nationale moet rijden. Nou, voorruit, we hebben net 5 euro betaald om eraf te mogen, dan gaan we niet weer de snelweg op.
Bij het Mémorial aangekomen, blijkt er een entreeprijs van 13,50 aan te hangen. Nu had ik het gisteren al over het erfgoed van Le Corbusier, maar hier gaat het dus nog een stapje verder. Met de aanblik van het kruis vanaf de weg nemen we genoegen en we vervolgen onze route. Naar Troyes.
Leuk stadje, als je niet verdwaald met de auto. Maar als ervaren puzzelritrijder weet ik me er toch weer uit te werken en kunnen we onder het genot van het aanzien van prachtige oude vakwerkhuizen op een terras een tosti eten, waar bij nader inzien geitenkaas op is gelegd (bleh).
Dus snel verder, met nog 100 kilometer te gaan naar Nowack. In Epernay eerst nog maar eens even een supermarkt gezocht. Ondanks dat we na een hoop gedoe dezelfde vonden die we twee jaar geleden geregeld gefrequenteerd hebben, constateren we dat dit soort basiskennis duidelijk snel vervalt. Ik hoop straks thuis de Albert Heijn in de Weimarstraat nog terug te kunnen vinden.
Toch is het leuk weer door Epernay te rijden en alle bekende plekken te zien die we twee jaar geleden ook zagen. Epernay, voor wie het niet weet, is de Champagnehoofdstad van de wereld. Als je ooit aan de champagne wilt, moet je absoluut hierheen.
En daarom gaan wij dus terug naar Nowack. Want waar vind je een camping met zulke fijne plekken, waar maar ongeveer twintig mensen welkom zijn en waar je bij de receptie een fles in een koeler kunt kopen en er twee glazen bij krijgt?
Dus breken wij soms regels. Omdat we champagne willen drinken op een campingstoel. En omdat we dozen vol mee terug gaan nemen.
Daarom.