water-naar-de-see.reismee.nl

Uhhh, vergeet je tandenborstel niet

Hoe zou het toch met Rolf Wouters zijn. Wie? Ja, precies. Ik was ‘m ook totaal vergeten. Als we vandaag niet heel hard met onze neus op de feiten werden gedrukt.
Maar eerst opstaan vanuit de Hilleberg. Dat is een zogenoemd trekkerstentje, en een van de kenmerken ervan is dat je er niet in kan staan. Ding is zo’n 70 centimeter hoog. Dus alles wat je binnen doet, gaat liggend en een beetje jongeling staat dan bij de uitgang heel vlot op en loopt fluitend weg.
Dat is anders als je jicht hebt. Voor wie het niet kent, het voelt alsof je voet gebroken is. Je kunt er absoluut niet op staan, laat staan lopen. Dus een beetje juveniel je trekkerstentje uitkomen, kun je vergeten.
Na een kwartier zat ik op e1e1n knie. En de kenner weet, dan moet en nog een volgen, voordat je kunt gaan lopen. Dat kostte nog enige overtuigingskracht en de actieradius bleef vooralsnog beperkt tot tent, stoel en auto. Verrassend hoeveel je dan nog van de nodige ochtendrituelen kunt uitvoeren.
Sanitair is lastiger.
Om redenen van vertraging opgelopen door gebrek aan fysieke daadkracht, rijden we pas tegen elven de camping af. Niet in het minst ons (mij) gesteund wetend in mijn nog ernstiger strompelen dan gisteren. Nein, es geht nog nicht besser, immer schlimmer.
Wanneer we in de file staan voorbij Ponte Tresa, tussen grens en Lugano, roept Mariella plots verschrikt uit dat ze haar tandenborstel is vergeten. Niet zo’n Jordanding van 1,99, maar haar Oral type B van vele tientjes. Reden om terug te rijden. En reden om terug te denken aan de daverende tv-shows van Rolf Wouters, die ook iets met tandenborstels had.
Na dik een half uur staan we weer en nog steeds in de file voorbij Ponte Tresa, tussen grens en Lugano. Maar nu compleet voorzien. Dat wil zeggen: we hebben al dagen de oplaadkabel van de Macbook en Mariella’s ehbo-etuitje niet gezien, maar die moeten toch echt ergens in de auto liggen.
In Bern halen we de hele boel weer overhoop. Beloofd.
Enige kilometers voor de Gotthardtunnel, gaat het van twee banen naar een en komen we in een dikke file terecht. Nu willen we de pas over, maar om daar te komen, moeten we eerst aan de andere kant van de file rijden.
Filevorming? Dat komt door wegwerkzaamheid 74 die we inmiddels zijn gepasseerd. 74 keer hebben we een driehoekig bord gezien met een mannetje dat een schep in een hoop zand duwt. En dan tellen we alleen de wegwerkzaamheden die ook daadwerkelijk plaatsvinden. Dus geen verlaten werkplaatsen, aankondigingen van wat ooit gaat beginnen of wat al is afgerond. Alleen de actualiteit telt.
We gokken erop dat we de 100 halen. Zoniet, gaan we via Friesland en Flevoland terug.
Onderwijl hadden we naar de 2.100 meter hoge pas al zoveel tijd verloren dat we vandaag Bern niet meer gaan halen. Dat zou wel kunnen, maar dan zonder tentopzetten. En dat betekent hotel.
Dan kun je net zo goed aan de Thunersee gaan zitten in hotel Bellevue au Lac. Hebben we ons vakantiethema tenminste eer aangedaan. En dan hoef ik ook niet een kwartier lang te hannesen met het opstaan vanuit een tent.
Onze De Waard krijgt morgen een herstart in de buurt van Bern.